søndag 26. februar 2012

Velferds-vanilje




Dere kan tro jeg var kry da mannen min skulle piske krem og opplyste om at vi var tomme for vaniljesukker (må ha vaniljesukker i kremen...mmm vanilje). "Nei, det er mer på lageret" svarte jeg meget tilfreds! Så utrolig deilig å bare kunne hente en ny boks fra "bedrollers´ene på kontoret. Og jeg har kjøpt inn nytt vaniljesukker, slik at lageret opprettholdes (det er viktig!).
Men, nok skryt.  Jeg, eller vi, men matvarelageret er mest mitt prosjekt, er helt i startgropen. Vi har ønsket oss matvarelager i snart 6 år (siden vi ble gift og prøvde å innføre "ukas produkt", noe vi skulle handle inn ekstra av hver uke), og har nå endelig i alle fall kommet i gang. Det neste på listen som jeg ønsker å skaffe er noen store vanndunker. Vann er livsviktig, særlig når man har små barn. Det trenger ikke å være noen store kriser før man skulle ønske man hadde noe på lager. Det kan være forurensning av drikkevannet og kanskje et strømbrudd i samme slengen, som gjør at man ikke får kokt vannet (apropos: jeg ønsker meg primus/stormkjøkken. Mest til å ha med på tur, da ;).

Det er ikke snakk om hysteri eller frykt for dommedag, men jeg tror det er veldig lurt å være litt forberedt, være litt selvhjulpen når det trengs. Jeg kjenner f.eks en familie som i en periode mistet hovedinntekten sin. De hadde et ganske stort matvarelager som gjorde at de klarte seg, selv med lite penger.

Hvis du kunne tenke deg å lære mer om f.eks å bygge opp et matvarelager, kan jeg anbefale å komme på noe vi kaller Velferdsdag, som egentlig betyr hvordan bli mer selvhjulpen. Dette vil foregå lørdag 3. mars kl. 12-15 i Hekkveien 9, Oslo (Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige).
Det vil være flere ulike minikurs om økonomi, hvordan lykkes som hjemmeværende mor, ernæring og trening, tilbereding av mat++ med flotte kursledere og man kan velge det man selv finner mest interesant.


Alle er hjertelig velkommen!! :) Ta gjerne kontakt med meg hvis du ikke har vært i menigheten vår før, men har lyst til å stikke innom. Da kan vi gjerne ta følge eller møtes der :)

Når man er forberedt og er mer eller mindre selvhjulpen, er man i bedre stand til å ta vare på seg selv og man kan også hjelpe andre.
Så hvis noen av dere plutselig oppdager at dere er tom for vanilje  midt i bakingen, er det bare å stikke innom oss, for DEN er i alle fall på plass! ;)


1 kommentar:

  1. Hei, vi har ganske mange vannkanner, 10 liter, fra farmor og farfar. Si ifra hvis dere trenger noen.

    Pappa

    SvarSlett