fredag 3. februar 2012

Sjokolade?



Det renner sannsynligvis sjokolade i mine årer. Jeg har en sjokoladeradar som fanger opp det meste av gjemt snop, jeg elsker å bake kaker, jeg spiser de gjerne frosne hvis jeg må og da til frokost, lunsj og middag. Min oldemor vekket meg om morningen for at vi skulle gå i butikken for å kjøpe godteri. Min bestemor sender sjokolade i posten, til og med uten noe brev. Sjokoladen er viktigst! Mamma er hakket sunnere, hun i spiser i alle fall bønner og drikker grønt supervann i tillegg, men hun ELSKER sjokolade og kaker. Så, jeg er arvelig belastet ;), men prøver å ta kontroll over sukkerinntaket, og det går faktisk ganske ok. Jeg sparer (for tiden...merker at jeg har veldig lyst på dette ganske snart) det meste av bakingen til spesielle anledninger som bursdager o.l., da unngår vi å ha kake flere dager hver uke (det blir jo alltid rester). Og jeg spiser dessert hvis vi blir invitert bort!! :D (Lykkehvin når mamma har laget hjemmelaget sjokolademousse når vi er på middag...-yum!) Men noe må godt må vi ha i helgen.

Jeg kan anbefale Daddelkuler.

Jeg bruker ikke oppskrift, tar det på slump, men her er oppskriften til Ninka fra boken "Kjernesunn familie" (Og nei, vi lever ikke kjernesunt. Her er det sukker på havregrøten hver dag!):

-100 g daddler uten stein
-1 ss kokosolje (obs: viktig at den er av god kvalitet ,eks. Cocosa. Den bør lukte litt som "bounty")
-15 g kokosmel
-1 knivsodd vanilje (jeg bruker mer, og mest vaniljesukker, litt vaniljepulver)
-10 g kakaopulver (eller mer...)

Miks sammen i kjøkkenmaskin til en jevn, myk masse (tid for å smake..yum! Kan forveksles med brownies. Tuller ikke). Trill så kuler i kokosmel og sett dem til avkjøling i kjøleskapet.

Daddler er søte, men inneholder vitaminer, mineraler og masse fiber. Disse kulene demper søtbehovet, og blosukkeret går ikke bananas dagen etter. God helg! :D



1 kommentar:

  1. Haha, godt å lese at det er flere som meg. :D Denne helgen skeier jeg faktisk ut med Red Velvet Cake... Men denne skal lagres og prøves!

    SvarSlett