mandag 24. august 2009

Tross alt, det er her jeg vil være.

Noen dager handler det bare om å overleve. Spise og sove. Ikke bare for Emma, men for meg også. Sånn har det vært i dag. Akkurat nå går det bedre, vel og merke, siden jeg sitter her og skriver. Men jeg er såvisst ingen café-mamma. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til, disse mammaene som sitter på café (når sover de? dusjer? lager mat? rydder?? Og babyene? Ligger de bare i vognene sine og sover på kommando?).

Jeg har ikke møtt barselgruppen min ennå. Den første gangen vi skulle møtes hadde jeg brystbetennelse og var ikke bra. Men jeg kan henge meg på nå om jeg vil, de møtes hver onsdag kl. 12.00 på "KaffeLarsen" på Holmlia senter... Forløpig har ikke det vært aktuelt. Forrige onsdag stod jeg ikke ordentlig opp før 12.15, og da var det først amming, stell og legging av Emma, for så å spise og stelle meg selv.  Om jeg ikke sover noe på formiddagen blir jeg en zombie resten av dagen og får ikke gjort stort, så da er det like greit å sove ut , for så å få gjort noe. En god dag er en dag jeg har overskudd og energi til å gjøre noe jeg ønsker/trenger. F.eks lage middag, gå tur, vaske, lage kake (på lørdager!), dusje, få besøk, blogge... 

I dag var vi på 3-måneders kontroll kl. 10.30.  Det var litt for tidlig.... Jeg var veldig trøtt, men gjorde oss klare og smurte en matpakke jeg kunne spise på veien, og vi kom oss av gårde. Jeg hadde gruet meg, for Emma skulle også vaksineres. Da vi kom frem var vi forbi leggetid for Emma, så hun var temmelig trøtt. Helsesøster målte og veiet og så var det i grunn klart for vaksine... Men jeg var helt uttafor, jeg ville hjem så fort som mulig, få Emma til å sove. Jeg var langt i fra en rolig, sterk mor som kunne trøste henne når hun fikk sprøyte og vondt og kanskje kom til å bli ekstra grinete resten av dagen... Helsesøster skjønte det og foreslo å utsette det. Ja, takk! Det var bare helt feil tidspunkt i dag, så glad vi fikk utsette....

Da vi kom hjem var Emma veldig trøtt (hun sovnet i vognen på vei hjem, men våknet selvfølgelig da vi kom hjem og vognen plutselig stod i ro...), og illskrek. Hun var helt utrøstelig og ville ikke engang ha pupp, noe hun vanligvis aldri sier nei til... Jeg la henne og måtte bare vente på stillheten. Det var helt forferdelig. Naboene har sikkert fått nok for lengst (jeg hørte naboen lukke vinduet ganske fort..). Hun sovnet heldigvis omsider, og da sov hun lenge. Det samme gjorde jeg... :)  

Så det er ikke så lett å være fleksibel for tiden. Skal vi ut må jeg helst ha litt overskudd til å takle det som kommer etterpå. Eller det må være verdt det. Forløpig er ikke café-livet på "KaffeLarsen" verdt det... 

Men selv om det har sin pris å være mor, gir det også en utrolig stor glede. Det er dette jeg vil, her jeg vil være. Det er dette som er min oppgave, jeg føler virkelig det, og jeg er glad for å være i gang med den! 

1 kommentar:

  1. så glad jag blev när jag såg att ni har en blogg Ida! vår är dessvärre inte så uppdaterad... men kanske det kommer en dag när jag känner ett behov för det och att jag har tiden till det. tycker iallafall att du har fina tankar kring livet och moderskap och det är fint att se att du är ärlig med hur det är för dig, det finns inget facit svar för alla, det är individuellt. Ser fram emot att kunna gå turer med dig så småningom med våra barn :)

    SvarSlett